Jak się ustrzec przed marketingowcami

Data dodania: 07.11.2016


Każde nowe medium daje kolejne pole dla marketingu. W telewizji, prasie i Internecie króluje reklama. W każdym przypadku zawarty jest mniejszy lub większy ładunek manipulacji, jednak jest to informacja bezzwrotna. Decyzja o zgłębieniu tematu należy do samego odbiorcy. Niestety, telemarketing jest pod tym względem bardziej niebezpieczny.

Dzwoni telefon z nieznanym numerem. Nie wiemy, kto dzwonił, ale odbieramy. Okazuje się, że to pracownik call center proponujący jakąś fantastyczną usługę. W trakcie rozmowy zadaje kilka oczywistych pytań, a po odłożeniu słuchawki okazuje się, że zawarliśmy umowę lub kupiliśmy produkt. Takich przypadków jest mnóstwo, jednak oszukani klienci najczęściej nie czują się  na siłach, by wszystko odkręcać, składać pisma lub pozwy, dlatego godzą się na dodatkowy wydatek dla świętego spokoju. Na taką reakcję liczą telemarketerzy. Ich techniki są tak przemyślane, by rozmówca zgodził się na proponowane warunki, nie zdając sobie z tego sprawy.

Telemarketerzy dzwonią nie dlatego, że mają wspaniałą, indywidualną ofertę dla klienta, ale dlatego, że sami chcą na nim zarobić. Dlatego nie warto odsłuchiwać propozycji, bo perfekcyjnie wyszkolony człowiek może tak zmanipulować rozmówcę, że ten zgodzi się na zakup nawet wbrew swoim potrzebom. Dotyczy to telesprzedawców, osób zapraszających na darmowe pokazy produktów, a także pracowników operatorów telefonicznych. Co zrobić, gdy nachalny numer wciąż wydzwania i proponuje niechciane usługi?

Uprzejme podziękowanie za rozmowę i odłożenie słuchawki niestety nic nie da. Ta sama firma zadzwoni znowu, tylko że o innej porze lub innego dnia. Dlatego należy spróbować innych sposobów. Każdy pracownik call center ma obowiązek poinformować drugą stronę, że rozmowa jest nagrywana. Przeważnie nie jest to pytanie o zgodę, a zdawkowa informacja, po której bezpośrednio następuje przedstawienie oferty. W takiej sytuacji należy zignorować potok słów telemarketera, przerwać mu i oznajmić, że nie wyraża się zgody na nagrywanie. Po takim oświadczeniu dalsza rozmowa nie może być dalej prowadzona. Istnieje możliwość, że będą próbowali dzwonić później, w nadziei na zmianę zdania, ale po kilku takich odmowach zrezygnują.

Innym sposobem jest postraszenie danej firmy sądem. O ile nie wyraziliśmy zgody na oferty marketingowe i handlowe konkretnego producenta, nie ma on prawa do nas dzwonić. Dlatego warto spytać skąd nasz numer znajduje się w ich bazie danych. Jeśli został „wygenerowany losowo”, najprawdopodobniej inna firma sprzedała nasze dane. W jednym i w drugim wypadku łamane jest prawo, dlatego zagrożenie sprawą w sądzie powinno szybko zakończyć rozmowę i zapobiec kolejnym telefonom.

Winter Polska

Posiadacze smartfonów mogą zainstalować którąś z aplikacji dedykowaną blokowaniu numerów. Gdy spodziewamy się, że telemarketer może zadzwonić jeszcze raz, należy wpisać go na listę aplikacji, a połączenie będzie zablokowane. Jeśli dzwonił nieznany numer, a podejrzewamy, że mógł to być pracownik call center, można sprawdzić go na stronie Kogo to numer. Jeśli jego numer został wpisany przez innych użytkowników do bazy danych, można śmiało dodać go do listy zablokowanych i cieszyć się spokojem.